En laihduta häihin

Olen aina ollut todella hyvä laihduttamaan. Osaan siis kyllä laihduttaa. Monesti olen pudottanut kymmeniä kiloja Suurin Pudottaja -tyylillä. Ne ovat kuitenkin tulleet aina korkojen kera takaisin. Nykymaailmamme syöttää meille tällaisia nopeita rajuja muodonmuutoksia joka puolelta lainkaan ymmärtämättä, ettei se ole kaikille ratkaisu ongelmaan.

Painavimmillani olin kuukausi sitten, kun vaa'an viisari heilahti 111,7 kg. Häihin en aio "laihduttaa" vaikka tietäisin tiukalla puolen vuoden treenillä saavani tuosta kepoisesti 20-30kg pois. Jojoilu rasittaa sydäntä ja toivoisin, ettei kuolema erottaisi ihan heti häiden jälkeen.

Kyllähän minä tiedän miten minun pitäisi syödä – miksi en siis tee niin. Ystäväni Päivi Niemi lisäsikin minut kuukausi sitten Psykologinen Painonhallinta -ryhmään tutustumaan kehittämäänsä konseptiin. Tarkoituksena on pureutua juuri edellä esitettyyn miksi-kysymykseen. Hoitaa sitä perimmäistä ongelmaa oireiden sijasta. Psykologisesta Painonhallinnasta voit lukea lisää täältä. Sivuilta löydät myös herkullisia reseptejä. 


Tein itselleni merkkauslapun. Päivin merkkauslapusta otin mukaan itselleni tärkeät kohdat ja lisäsin lisäksi itseäni kiinnostavia kohtia (mieliala, parasta tänään, mukavia asioita). Tiedostin, että ongelmani liittyivät enemmän tunnesyömiseen, joten samalla on hyvä kartoittaa konkreettisesti paperille, mitkä ovat niitä mukavia asioita, joilla ehkä voisin korvata tunne-syömistä. Mielialan seuraaminen puolestaan antoi minulle mahdollisuuden konkreettisesti hyväksyä sen, kun mieleni oli maassa. Sen hyväksynnän jälkeen minulla ei ollut tarvetta nostaa mielialaa ruualla. 

Myös ihan tosiasia on se, että parin vuoden seurustelun aikana on tullut herkuteltua yhdessä pariskuntana. Nyt olemmekin pyrkineet luomaan rutiinin ruokailuille, jossa on sekä turvallista tavallisuutta, että tarpeen mukaan taivaallisuutta. Eli rutiinissamme on tilaa herkullisille kahvihetkille ja viikoittaisille treffi-illoille. Oivalluksemme on myös ollut ymmärtää se, ettei treffi-illan tarvitse rakentua ruuan ympärille.

Välillä vene meinaa silti keikahtaa laihduttamisen puolelle. Esimerkiksi eilen sätin itseäni siitä, että olin napostellut yhteisessä lautapeli-illassa. Tärkeintä tässä prosessissa itselleni on juuri se, etten kiellä itseltäni mitään, vaan uskallan valita itselleni hyvää. 

Vaikka en laihduta, vaa'an viisari värähti tänään lukemaan 107,6 kg. 

♡R 

P.S. Tämä ei ole kaupallinen yhteistyö. Olen muodostanut oman Psykologinen Painonhallinta -materiaalini konseptin nettisivuilta löytyvän ja sosiaalisessa mediassa tarjolla olevan materiaalin perusteella. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Häidemme juomista – support your local

Häämarssihuolesi kaikki heitä

Villasukissa vihille